top of page

De Loods

In De Loods, het gebouw grenzend aan het erf van het gezinshuis, werken jongeren toe naar zelfstandig wonen. Zij doorlopen een aantal fasen in hun weg naar zelfstandigheid. De jongeren verblijven in De Loods op basis van een door de gemeente afgegeven beschikking van twee jaar. Het ondersteunend team van De Loods bestaat uit de gezinshuisouders. Door de jongeren worden zij gezien als hun begeleiders. Andere rollen worden ingevuld door de beheerder van het pand en de gedragswetenschapper.


Het succes van de plaatsing hangt vooral af van de motivatie van de jongere. Wie bereid is om vaardigheden te leren om steeds meer op eigen benen te staan is welkom. Er is plaats voor vier jongeren met de mogelijkheid voor het wonen in een appartement met nog een andere jongere samen, of in een studio, waarbij je alles voor jezelf hebt.

DE Loods zitje.jpg

Appartement: Eigen slaapkamer. Gedeelde keuken en badkamer. 
Studio: In een studio heeft de jongere alles zelf, behalve een wasmachine. Die is voor gezamenlijk gebruik.
Er is een gezamenlijke woonkamer voor alle jongeren. 

 

Bij de keuze voor één van de woonvormen wordt rekening gehouden met de wensen van beide jongeren in combinatie met de leerpunten van de plaatsing. Eens per week is het gezamenlijk eten in het appartement, waarbij één van de begeleiders aanwezig is. Of er tussentijds gezamenlijk wordt gegeten en gekookt stemmen de jongeren onderling af.

​

Fasen
De jongeren doorlopen vier fasen, in principe volgtijdelijk. 

​

  1. Bouwplan : Wie ben jij en wat wil je leren.

  2. Opbouw: Werk in uitvoering; van voordoen naar samendoen naar zelf doen.

  3. Uitbouw: Laat maar zien wat je hebt geleerd en geniet er van.

  4. Afbouw: Ik kan het zelf of ik ga het elders leren (uitstroom).

​

We gebruiken de checklist Startcompetenties, met de volgende aandachtsgebieden: 

  • Voeding & Gezondheid

  • Persoonlijke Verzorging

  • Financiën

  • Tijdsbesteding; nu en later

  • Sociaal Netwerk

  • Opkomen voor jezelf

  • Relatie en seksualiteit

​

De begeleiding richt zich op het versterken van deze aandachtgebieden. De checklists zijn daarvoor de rode draad. Bij aanvang van fase twee worden specifiek prioriteiten gesteld.

 

Ook persoonsontwikkeling is een belangrijk thema. We gebruiken daarvoor tools die een soort van psychologische onderlegger zijn voor aandachtsgebieden als relaties, competenties, vrijgevigheid en autonomie

​​​

Gedurende het traject voeren we met de jongere fasegesprekken.

bottom of page